Bądź na bieżąco z nowościami w naszym muzeum i zapisz się do newslettera. Co jakiś czas otrzymasz od nas informacje o wydarzeniach. Zapraszamy










Twoje położenie: Strona główna / Edukacja / Ostrów Lednicki

Ostrów Lednicki

2013 rok

 

Program edukacyjny Ostrów Lednicki

 

     

  

fot.M.Jóźwikowska

         

Lekcje historyczne Ostrów Lednicki

           

1. Chrzest Mieszka I w świetle ostatnich odkryć archeologicznych na  Ostrowie Lednickim. Dr J. Górecki. Liczba uczestników: max 35 osób; czas trwania: 45 min – szkoły średnie.

2. Monety Pierwszych Piastów. Mgr A. Tabaka.Liczba uczestników: max 35 osób; czas trwania: 45 min

3. Wczesnośredniowieczne skarby Wielkopolski. Mgr A. TabakaLiczba uczestników: max 35 osób; czas trwania: 45 min.

4. Życie codzienne we wczesnym średniowieczu na podstawie źródeł archeologicznych.   Mgr D. Banaszak Liczba uczestników: max 35 osób; czas trwania: 90 min.

5. Kobieta w średniowieczu. Mgr D. BanaszakLiczba uczestników: max 35 osób; czas trwania: 60 min

6. Czym zajmuje się archeologia i na czym polega praca archeologa. Mgr A. Tabaka.Liczba uczestników: max 25 osób; czas trwania: 45 min.

7. Stroje i ozdoby we wczesnym średniowieczu. Mgr M. Olejniczak, J. Pasternak. Liczba uczestników: max 35 osób; czas trwania: 45 min.

8. Polowanie na ,,czarownice". Mgr M. Olejniczak. Liczba uczestników: max 35 osób; czas trwania: 45 min – szkoły średnie.

9. Strzygi, demony i wiara w upiory. Mgr M. Olejniczak. Liczba uczestników: max 35 osób; czas trwania: 45 min – szkoły średnie.

10. Poznaj tajemniczy świat wierzeń pogańskich w oparciu o Starą Baśń J.I.Kraszewskiego.   Mgr M. Olejniczak. Liczba uczestników: max 35 osób; czas trwania: 45 min

 

Lekcje przyrodnicze

 

1. Przyroda współczesna w Lednickim Parku Krajobrazowy.

mgr K. Renn.Liczba uczestników: max 30 osób; czas trwania: 45 min.

 

 

Warsztaty muzealne 

 

    Narzędziem przetwarzania i zapisywania myśli są dla nas elementy plastyczne, które pobudzają wyobraźnię. W praktyce oznacza to, iż przedstawiany problem do rozwiązania posiada sens poznawczy, który opiera się na poszukiwaniach i aktywności intelektualnej, a często również ruchowej i artystyczne.

   Uczenie się w grupie pozwala uczyć się od siebie na wzajem, co bardziej motywuje niż słuchanie (nudnego) wykładu. Podczas wykonywania zadania ćwiczy się takie umiejętności jak:

-         obserwacja,

-         dyskusja,

-         analiza,

-         synteza.       

Wyżej wymienione działania realizowane są dzięki odpowiednim animatorom, którzy są ekspertami wyjaśniającymi wszelkie wątpliwości, doradzającymi i zadającymi pytania, aby odpowiednio ukierunkować dalszą pracę uczestników zajęć.

 

W ramach tego cyklu zajęć warsztatowych proponuje się następujące tematy:

 

1. Gliniany świat wyobraźni. D. Tomczyk Liczba uczestników: max 25 osób; czas trwania: 45 min.

2. Moda we wczesnym średniowieczu.  Mgr M. Olejniczak, J. Pasternak

Liczba uczestników: max 30 osób; czas trwania: 60 min.

3. Ozdoby, dodatki, biżuteria we wczesnym średniowieczu. Mgr M. Olejniczak, J. Pasternak.Liczba uczestników: max 30 osób; czas trwania: 60 min

4. Moja mała ojczyzna. Stąd nasz ród. Mgr M. Olejniczak, J. Pasternak. Liczba uczestników: max 30 osób; czas trwania: 60 min

5. Książka - wrota wyobraźni. Mgr M. Olejniczak, J. Pasternak. Liczba uczestników: max 30 osób; czas trwania: 60 min

 

  

 

Co ważne warsztaty historyczne mają pobudzać sferę emocjonalną uczestników,ułatwiając w ten sposób kształtowanie systemu wartości moralnych, których podstawą jest poszanowanie drugiego człowieka!

 

 

Innowacyjne formy zwiedzania muzeów:

 

Gry terenowe

 

      Idea gry terenowej ma swoje korzenie w harcerskich podchodach, w których aby dotrzeć do celu, należy wykonać poszczególne zadania, znajdujące sie na wyznaczonej trasie. Przez fakt, że gra terenowawymaga pewnej przestrzeni, odbywa się na Ostrowie Lednickim.

       W zgodzie z tematem, jakiego gra dotyczy i fabułą w której się rozgrywa, wyznaczone są kolejne punkty z zadaniami do rozwiązania; każdorazowe wykonanie zadania zbliża uczestnika do celu. Gra może być rozgrywana samodzielnie przez graczy lub też zawierać postać animatora, który prowadzi grających. Gra stanowi rywalizację pomiędzy uczestnikami.

        Celami gry są:

-         przedstawienie życia codziennego we wczesnym średniowieczu,

-         ukazanie średniowiecznych gier i zabaw,

-         przyswojenie informacji merytorycznych.

            Ten rodzaj zwiedzania dobrze sprawdza się dla grup szkolnych, które możemy podzielić na kilka rywalizujących ze sobą zespołów lub zorganizowanych grup młodzieży. Ważnym elementem decydującym o wyborze odbiorcy jest czynnik ograniczenia czasowego na wykonanie zadań i stopień trudności.

 

 

  

 

1. Mały odkrywca. Mgr M. Olejniczak, J. Pasternak. Liczba uczestników: max 30 osób; czas trwania: 120 min (podstawówka)

2. Tropiciele przeszłości. Mgr M. Olejniczak, J. Pasternak.  Liczba uczestników: max 30 osób; czas trwania: 60 min (gimnazjum).

 

Spacer tematyczny z edukatorem

 

To forma ścieżki edukacyjnej o  wyodrębnionym motywie stanowiącym temat przewodni. Może to być motyw dotyczący np. życia codziennego i wszelkie inne aspekty, które chcemy wykorzystać do edukacyjno muzealno – kulturalnej. Istnieje kilka spacerów tematycznych nałożonych na jedną ekspozycję. Uczestnicy podczas spaceru nie skupiają się na całkowitej interpretacji poszczególnych obiektów, ale zwracają uwagę na dany element, szczególnie związany z głównym tematem i jego cechy wspólne z innymi elementami spaceru. Pozwala to na wielopłaszczyznowe podejście do jednego obiektu. W formie tej nie występuje element rywalizacji. Spacery pozwalają wykorzystać ekspozycje pod kątem zapotrzebowania na konkretne tematy edukacyjne. Spacery tematyczne są doskonałą rozrywką zarówno dla grup turystycznych jak i rodzin z dziećmi. 

 

  

  1. Po drugiej stronie lustra – do świata Pierwszych Piastów. Mgr M. Olejniczak, J. Pasternak.
  2. Od postrzyżyn do chrztu. Mgr M. Olejniczak, J. Pasternak.
  3. Elementy obronne na Ostrowie Lednickim. MgrD. Banaszak,  Mgr A. Tabaka.
  4. Ostrów Lednicki w Sztuce (wybrana literatura i malarstwo). MgrD. Banaszak.

 

Nowe zajęcia!

 

 

1. Bajkowe dzieci szarego świata.

2.„M” – jak maluch, jak –  Muzeum.

3. Jak przełamać schemat zwiedzania?                                           

4. Eko – świat.

5. Od znaków dymnych po e-mail.

6. Skrzynia skarbów – o czym mówią do nas przedmioty sprzed 1000 lat

7. Z pamiętnika aptekarza.

8. Książka –wrota wyobraźni.

9. Sport w średniowieczu a sport dzisiaj.

10.Drama – zajęcia polegające na tworzeniu miniprzedstawień, wraz z elementami scenografii po uprzednim przeczytaniu legendy przez edukatora. Zajęcia rozwijające wyobraźnię, przełamujące nieśmiałość, uczące współpracy w grupie.

11. Piast to wie.

12. Człowiek w żelaznej masce.

13. Miejski świat wczoraj i dziś.

14. W oczach naszych chłop urasta do potęgi króla Piasta (Wyspiański)

15. Poczuj, dotknij, usłysz…

16.Zajęcia wakacyjne:

Po uprzednim zwiedzeniu warsztaty plastyczne:

- kartka z muzeum (tworzenie kartek ozdabianie ich solą, ziarnami, piaskiem itp.)

- pamiątka z wakacji (tworzenie naszyjników z makaronu, jarzębiny, muszelek)

- tworzenie wierszyków wakacyjnych (działanie literackie)

Każdy dzień może być podróżą przez historię –  zapraszamy na WYJAZDY EDUKACYJNE!!! (dla chętnych organizujemy karty pracy)

 

 

Projekty weekendowe

(wybrane weekendy terminy podane zostaną w aktualnościach)

 

Oprowadzenie po wystawie „Chram boga Nii na Ostrowie Lednickim. Świat wierzeń w Starej Baśni J. I. Kraszewskiego” przez kustoszy wystawy. Mgr Mariolę Olejniczak i Judytę Pasternak

Szlakiem „Starej Baśni” Bezpłatne oprowadzenie po Ostrowie Lednickim przez pracownika Muzeum w każdą pierwszą sobotę miesiąca.